Tuesday, August 21, 2007

Fran's guide till Barcelona

Jag erbjöd mig att skriva ihop en liten guide med tips till en bekant som ska resa till Barcelona men det växte sig till ett mindre monster. Eftersom jag lagt ner en del tid på det tänkte jag publicera guiden här så finns chansen att även någon annan får nytta av mina upplevelser. För er kära majoritet, som inte ska till Barcelona, är det nog inte så intressant läsning.


Transport

Mina färdbeskrivningar är bara med tunnelbana (metron). Har knappt satt mig på en buss i Barcelona. Tunnelbanesystemet är omfattande men ganska enkelt och framförallt väldigt prisvärt. Köp tiokort!

När man inte åker tunnelbana eller inte hittar dit man ska så rekommenderar jag taxi som också är prisvärt, förutom på speciella högtidsdagar.

Du hittar bäst genom att använda dig av http://www.bcn.es/ och kartan som finns där.

Shopping

Det finns otroligt mycket butiker i Barcelona och jag kan väl inte säga att jag hittat något speciellt krypin som jag älskade. Däremot finns det flera stora köpcentrum som har ALLT och lite till. Det största och bästa, enligt mig, heter La Maquinista och ligger längs med röda linjen mot Fondo - hållplats Sant Andreu.

Restauranger

Jag ÄLSKAR mat och tycker det är värt att lägga ner lite mer pengar på att få riktigt bra service och goood lite lyxigare mat. För detta rekommenderar jag:

Pla och Re-pla. Samma ägare till båda restaurangerna. Stor variation av rätter och mysig lite alternativ inredning. Oootroligt gott, måste besökas! Metro: Jaume 1, gul linje.

Carpe Diem. Även nattklubb, lite "inneställe". Mer turister än ovanstående. Terass med havsutsikt. Har även väldigt god sushi. Metro: Ciutadella - Vila Olimpica, gul linje.

Shoko. Ligger granne med, och är väldigt likt, ovanstående restaurang. Bra uteställe också. De brukar ha populära hip hop-kvällar men jag minns inte om det är på onsdagar eller torsdagar. Metro: Ciutadella - Vila Olimpica, gul linje.

Har inte hittat så mycket helspanska restauranger jag gillar men vill du äta goda tapas är Cerveceria Catalana ett måste. Det är alltid mycket folk där så försök att gå dit innan nio på kvällen för att få plats och ta inte med dig för många. Det finns flera metrostationer nära, gatan (Mallorca 236) ligger väldigt centralt så du bör kunna ta taxi billigt. Säg "calle Mallorca con Rambla de Catalunya" till taxichauffören så ska du komma rätt.

En redig köttbit till bra pris hittar du på den argentinska restaurangen Gauchos på bda. Sant Miquel, 6. Sök adressen på http://www.bcn.es/, maps. Närmaste metro är nog Jaume 1.

Varning: akta dig för pizzor och paellor. Finns det skyltar med bilder på pizza eller paella utanför restauranger brukar det vara ett säkert tecken på turistfälla. Pizza ska du bara äta på italienska restauranger. Det finns flera bra i Barceloneta-området.

Uteställen

Discoteque. Stort ställe som måste besökas även om de spelar house. Hittar ingen hemsida dit men det är bara att kolla efter visitkort som delas ut lite här och var. Metro: Espanya, röd eller grön linje.

Chupitos. Massa billiga och roliga shots. Finns tydligen flera sådana barer i Barca, minns inte vilken adress den jag varit på ligger. http://www.espitchupitos.com/

Trece. Pytteliten bar med underbara drinkar, prova alla! Mina personliga favoriter är Tequila Fresa och Daquiri Limon. Ca 50 m neråt, mot havet, om man utgår från restaurang Gauchos (Bda. Sant Miquel, 6). Var vaksan, den ligger i en liten liten gränd.

Kahiki. Polynesiskt insipirerat ställe. Stora, ofta rykande, drinkar man dricker med långa sugrör. Roligt ställe som är värt ett besök. Ligger på Gran Via 581 (grymt stor gata som går genom hela Barca). Metro: Universitat, röd linje.


Trevlig resa!

No comments: