Tuesday, August 14, 2007

Käre kundombudsman

Idag stötte jag på något som först gjorde mig chockad och senare förbannad. Förhoppningsvis kan du göra mig mindre upprörd.

Jag bor i Växjö men har funderingar på att veckopendla till Stockholm för att plugga. När jag kontaktade SJ's kundtjänst för att få information om kostnader för detta får jag först veta att statens järnvägar BESTÄMT att det är för långt att pendla mellan Växjö och Stockholm och de kan därför inte erbjuda någon månadsbiljett. Då undrar jag naturligtvis vad ett tiokort kostar, jag kanske kan få ner kostnaderna med det? Svaret - det som gjorde mig väldigt chockad - är att ett tiokort för en ungdom/studerande kostar 8580 kr! Detta innebär att SJ anser att en rimlig ungdomsbiljett ska kosta 858 kr, och det är dessutom med 10% rabatt. Varför gör då det här mig så chockad?

* För det första känner jag inte en enda ungdom/student som skulle betala över 800 kr för en enkel tågresa.
* För det andra känner jag inte en enda student som har RÅD att lägga ut över 8000 kr på ett tiokort.
* För det tredje så kan jag åka för halva det priset med både flyg och bil. Miljövänligt? Nej!
* För det fjärde så kan man hitta betydligt billigare ungdomsbiljetter med SJ men det innebär att jag får spendera ett oförsvarligt X antal timmar framför datorn för att hitta billigare resor långt i förväg och att eventuell byte av restid/dag helt skulle söndermangla min studentbudget.

Mycket tacksam för ett svar!

Med vänlig hälsning
Fran

No comments: