Friday, August 17, 2007

Kunde inte hålla mig

Hej igen,

Jag beklagar om jag ger dig besvär men jag är inte redo att ge upp riktigt än. Jag har fortfarande frågor om saker jag tycker verkar oklart.

"Priserna för våra kort sätts utifrån den marknad som råder. Vi tittar på vilka
priser andra bolag på marknaden tar och försöker att anpassa oss för att vara
konkurrenskraftiga."
Vilken marknad syftar ni till då och vilka andra bolag tittar ni på?

"För en kund som pendlar varje dag erbjuder vi månadskort på de korta och
medellånga sträckorna och årskort för de längre sträckorna. För den som inte
reser så ofta kan vi på korta och medellånga sträckorna erbjuda 10-biljetter och
på de längre sträckorna Just nu-biljetter."
Vad erbjuder ni till dem som veckopendlar? Det borde rimligtvis finnas ett mellanting som passar veckopendlaren. Vad räknas som en kort, medellång samt lång sträcka? Eftersom det finns månadskort till exempelvis Lund från Växjö räknas den sträckan med andra ord som en kort eller medellång sträcka, varför finns det då inte 10-biljetter på den sträckan som du hävdar ska finnas på korta och medellånga sträckor?

"Månadskorten finns bara i prisnivå vuxen, eftersom de är så pass kraftigt
rabatterade mot ordinarie pris."
Åter igen tycker jag att ni borde ta hänsyn till en students begränsade budget. En student har inte samma ekonomiska möjligheter som en arbetande, det är väl därför det finns studentpriser?

"I dagsläget erbjuder vi inte avbetalning för årskorten. Vi kommer att se
över våra biljetter och kort och eventuellt kan någon form av lösning på detta
införas i framtiden."
Vad innebär "inom kort", är det månader eller år du pratar om? När ska sen eventuella förändringar tas i bruk?

Även om du gett svar på några av mina frågor anser jag att det bara är en ursäkt för de höga priserna, inte en förklaring. Framförallt de orimligt höga priserna för studenter/ungdomar (just nu-biljetter som undantagsfall). Var vänder jag mig om jag vill gå vidare med min kritik av SJ's priser? Är det järnvägsstyrelsen eller någon annan beslutsfattande myndighet?

Tack på förhand för ytterligare svar. Trevlig helg önskar jag dig med.

/Fran

2 comments:

Anonymous said...

Hej Anna! Gud så sjukt att de inte kan erbjuda billigare resor...bra att du reagerar! Jag ska pendla i höst, 10 veckor till Ö-vik troligast. Jag hoppas på praktikplats där. Lycka till med SJ-bråkandet, stå på dig! Kram Sofia

Lovisienstadt said...

Ja, stå på dig. Det är så coolt att du tar upp kampen! Jag har tappat all energi för sånt, det är så uppfriskande att nån annan gör det. Inspirerande, till och med. Miljön håller på att förstöras helt, och alla måste ta sitt ansvar. Särskilt KUK-SJ.