Friday, August 17, 2007

SJ-Sofie har svarat, jag har kontrat

Sofie,

Du skrev:

"När vi sätter våra priser tittar vi exempelvis på vilka priser bussar och
flyg har. De är tillsammans med privatbilismen våra största konkurrenter. När vi
jämför priser så handlar det om motsvarande kort och biljetter hos flyget. Man
kan alltså inte jämföra exempelvis en ordinarieprisbiljett hos oss, med en
rabatterad biljett hos flyget eftersom de olika sorters biljetterna inte har
samma villkor när det gäller avbokning med mera. Vi försöker att hitta en nivå
som lockar våra kunder och gör att våra tåg blir fullbokade."
Menar du alltså att man inte kan jämföra en vanlig 2 klass-biljett även fast det är det priset som exempelvis tio-biljetten grundas på? Det är i så fall väldigt motsägelsefullt. Om vi nu säger att vi KAN jämföra en vanlig tågbiljett (2-klass) mellan Växjö och Stockholm har jag gjort följande iaktagelse: 17 september 2007 kostar det 899 kr att åka med SJ, 280 kr med buss enligt http://www.svenskabuss.se/, om man kör bil kostar bensinförbrukningen ca 400 kr samt att flyg kostar 499 kr med sas och stockholmsplanet (två olika flygbolag, priset inkl skatter). Dessa priser är inte rabatterade mer än att det är biljetter för en studerande, precis som era. Då kan vi alltså konstatera att det kostar 400 kronor mer att åka med SJ än det dyraste alternativet jag hittat. Detta om man köper en ordinarie (ditt ordval) biljett som studerande, som alltså bland annat tiokortspriserna är baserade på.

"Vi försöker att hålla så låga priser som vi har möjlighet till. Vi har
precis som andra aktiebolag ett krav på oss från våra ägare att gå med vinst. Vi
är medvetna om att studerande och ungdomar har lägre inkomster än arbetande
vuxna och därför ger vi rabatt till ungdomar och studerade. När det gäller
sträckan Stockholm – Växjö så har den inte så stor rabatt för ungdomar och
studerande när det gäller det ordinarie priset. Detta beror på att det är mycket
populärt att resa på denna sträcka. Däremot kan du som sagt hitta ett lägre pris
med hjälp av våra Just nu-biljetter. Dessa biljetter ger oss en möjlighet att
erbjuda låga priser på de avgångar som är mindre populära. Eftersom en
10-biljett är giltig på alla avgångar, oavsett hur stor efterfrågan är att resa
med just det tåget, kan vi inte ge mer rabatt än 10% på det ordinarie
priset."
Visst, ni är ett aktioebolag men ett statligt ägt sådant. Därför har ni förutom vinstintresse även ett ansvar. Jag tycker det är miljövidrigt att det kostar ungefär 500 kronor mer att åka tåg på en ordinarie studerandebiljett än att köra bil.

Och snälla svara på följande fråga som jag ställde i förra mailet:

Var vänder jag mig om jag vill gå vidare med min kritik av SJ's priser? Är det järnvägsstyrelsen eller någon annan beslutsfattande myndighet?

Tack och bock. Med vänlig hälsning

Anna

No comments: