Wednesday, August 15, 2007

På Lovisas begäran, del 2

Hej Sofie,

tack för ditt snabba svar.

Ni har uppenbarligen "råd" att ta mindre betalt eftersom jag kan hitta massa enkla ungdomsbiljetter inte kostar så mycket som 800 kr. Tåget går med eller utan mig som passagerare och därför kan ni aldrig förlora om jag åker med. Är tåget fullsatt så är det självklart att jag inte kommer med om jag inte bokat. Vad ni förlorar på är att mista mig som kund samt att miljön förlorar på att jag, och säkerligen många andra med mig, får sätta sig i en bil och köra istället.

Jag har under förmiddagen ringt till er kundtjänst för att undersöka andra orter att pendla till, där ursäkten om lång restid inte riktigt duger. Ett exempel är Växjö-Linköping. Denna resa tar ca 1 h och 45 min inklusive ett byte. Om jag som student köper ett tiokort får jag betala 4840 kr. Om jag däremot som vuxen köper ett månadskort får jag betala som minst 3400 kr eller 4420 kr (för X2000). Med andra ord är det billigare att som vuxen ockupera era tåg varje dag i en månad än att som student åka tio gånger. Detta är i min mening väldigt ologiskt. Hur förklarar ni det?

Om jag däremot reser till Lund från Växjö utan byte men med lika lång restid så kostar en månadsbiljett 1850 kr. Helt ok pris men där finns inte heller några studentpriser eller tiokort. Varför så olika regler för olika sträckor? Varför finns det inte mer rabatt för studenter? Jag tycker det är himla tråkigt att det, i mina öron, låter som att SJ inte vill stödja studenter och framförallt miljön.

Du nämner årskortet men låt mig då åter igen påpeka att budgeten hos en student är väldigt begränsad. Hur ska en student kunna lägga ut 35 000 kr på en och samma gång? Erbjuder ni kanske avbetalning? Säkerligen är majoriteten av era årskortsresenärer anställda av något företag som betalar hela eller delar av räkningen.

Statens järnvägar har ett ansvar att styra upp detta å det snaraste.

Mvh
/Fran

2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker det här var en väldigt intressant händelse. Bra skrivet, tycker jag. SJ förtjänar lite smisk. WORD!

Lovisienstadt said...

ja! smiska dem igen! JAG MÅSTE få höra fortsättningen också. bra jobbat!